Pe măsură ce zilele de toamnă ne poartă către luna noiembrie, toată lumea se lasă cuprinsă de frumusețea poetică a naturii. Nu este și cazul șoferilor preocupați de siguranța lor și a celor apropiați, care deja încep pregătirea mașinii pentru sezonul rece. Dintre toate verificările și intervențiile necesare, montarea cauciucurilor de iarnă este acțiunea ale cărei efecte se fac simțite imediat, atât în dinamica mașinii, cât și în micșorarea riscurilor de accident. Nu în ultimul rând, aceasta este o obligație legală a cărei neîndeplinire atrage după sine sancțiuni importante. 

Cauciucurile de iarnă sunt construite dintr-un cauciuc special care oferă o aderență adecvată atunci când temperatura scade sub 7 grade sau carosabilul e acoperit de zăpadă, gheață sau polei.

Anvelopele all-season sau mixte nu sunt asimilate anvelopelor de iarnă, conform unui anunț al Registrul Auto Român (R.A.R).

Denumirea de anvelopă all-season este o denumire comercială care nu defineşte cu exactitate tipul de anvelopă omologată pe timp de iarnă conform Ordonanţei OG 5 /2011. Singurul criteriu care certifică faptul că anvelopa este omologată şi legală este inscripţia literelor M şi S, sub formă: M+S, M.S. sau M&S, din nou conform Ordonanţei de Guvern nr. 5/2011”, menționează documentul oficial.

Reprezentanții RAR susțin, la rândul lor, acest lucru: „Menţionăm însă că din punct de vedere tehnic anvelopa all season nu este recomandată pentru utilizarea pe tot parcursul anului în ţări cu o climă că a României, acestea fiind destinate mai degrabă unor ţări cu o climă mai temperată”.

Care este cadrul legislativ
Când trebuie să schimbi cauciucurile
De ce trebuie să îți schimbi anvelopele conform legii
Cum alegi cauciucurile de iarnă potrivite
Ce indică marcajele de pe anvelope

Care este cadrul legislativ

Ordonanța de urgență nr.195/2002 privind circulația pe drumurile publice prevede la art.112, litera h1 reținerea certificatului de înmatriculare sau de înregistrare sau, după caz, a dovezii înlocuitoare a acestuia, de către poliția rutieră, în cazul în care autoturismele nu sunt dotate cu anvelope de iarnă, la circulația pe drumurile publice acoperite de zăpadă. În cazul în care riști și alegi să pornești la drum neechipat cu un set adecvat de cauciucuri, poți avea neplăcuta experiență de a fi sancționat conform oricărei contravenții din clasa a IV-a de amenzi. Aceasta înseamnă că anvelopele nepotrivite îți vor aduce o penalizare între 9-20 de puncte de amendă și una financiară ce poate fi cuprinsă între 1.305 și 2.900 de lei, scrie ProMotor.ro

Când trebuie să schimbi cauciucurile

Întrebarea neaoșă, pe care mai toți șoferii și-o pun în această perioadă, este „când se pun cauciucurile de iarnă?”. Momentul este învăluit într-o oarecare confuzie, iar informația falsă potrivit căreia data obligatorie pentru schimbarea sau montarea cauciucurilor de iarnă este 1 noiembrie, încă persistă. Cert este că, indiferent de momentul în care alegi să faci această operațiune, nu trebuie să fii prins în ofsaid de vreuna dintre patrulele de poliție, tocmai când drumul este acoperit cu zăpadă sau gheață. Ca reper ajutător, poți să-ți programezi o vizită la vulcanizare imediat ce temperatura exterioară scade sub 7ºC, moment ce marchează reducerea aderenței oferite de anvelopele de vară. 

De ce trebuie să îți schimbi anvelopele conform legii

Dincolo de amenda deloc nesemnificativă pe care o vei plăti în schimbul neglijenței tale, te vei confrunta și cu inconvenientul de a nu putea folosi mașina o perioadă de timp. Mai exact, certificatul de înmatriculare nu îți va fi restituit de poliție decât după ce vei face dovada echipării corespunzătoare a mașinii. Mai mult, în cazul în care vei fi implicat într-un accident rutier, iar constatarea va scoate la iveală faptul că mașina ta nu a avut montate cauciucuri de iarnă la momentul producerii evenimentului rutier, ai putea risca să nu beneficiezi de despăgubirile acordate în mod normal pentru piese și pentru daune. 

Ce indică marcajele de pe anvelope

Există o serie întreagă de simboluri pe care le vei găsi pe anvelopele pentru mașini, camioane si remorci, iar toate îți comunică informații importante despre achiziția pe care urmează să o faci.

  • 195/65/R15: lățimea cauciucului, exprimată în milimetri; talia măsurată în procent din lățimea benzii de rulare, construcția radială a carcasei și diametrul cercului interior, în inci.  
  • M+S: anvelopă testată cu rezultate optime pe noroi și pe zăpadă, potrivită pentru iarnă, dar nu specifică acestui sezon.
  • Simbolul fulgului de zăpadă: cunoscut și ca marcajul 3PMSF, acesta este simbolul a cărui prezență pe cauciuc certifică faptul că este unul destinat rulării pe timp de iarnă. 
  • T: indicele de viteză

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here